MUST DO’S IN BERLIJN

Pas ging ik op citytrip naar Berlijn, voor 5 dagen en daarom wil ik nu met jullie dé must-do’s in Berlijn delen. Er zijn heel wat verschillende dingen om te doen, dus voor je vertrekt bekijk je best al wat je wilt doen. Berlijn is een heel grote stad, dus je zal je zeker niet vervelen!

Als eerste wil ik nog een tip meegeven. Aangezien Berlijn zo groot is en bepaalde toeristische trekpleisters nogal uit elkaar liggen, hadden wij op voorhand een Berlin Welcome Card gekocht. Zo konden we ook makkelijk van de luchthaven naar het hotel als we aankwamen. We hebben even moeten zoeken waar we onze voucher moesten inwisselen, maar voor de rest ging het heel vlot. Je moet vlak voor je het de éérste keer gebruikt in een geel machientje steken. Dat drukt er de datum op en zo kan men zien hoe lang je het al gebruikt. Dat moet je maar één keer doen en dan kan je 5 dagen rondriezen met de trein, tram, bus, enz. Je krijgt er ook een boekje bij met bezienswaardigheden in Berlijn, waar je met deze kaart nog eens extra korting op krijgt. Voor meer informatie klik hier.

 

DDR MUSEUM

P7070030.JPG

 

Iets wat je moet gezien hebben als je van geschiedenis en de Koude Oorlog houdt is, het DDR museum. Hier vind je heel wat informatie over hoe het was om onder het communistische regime te leven in Duitsland. Het museum is heel interactief en helemaal niet saai. Het eerste wat we er deden was in een Trabant rijden. De Trabant is het autootje waarmee men rondreed in het communistische Duitsland en het lijkt alsof je echt door de oude straten rijdt!

 

P7070029.JPG

 

Je kon er ook heel wat producten terugvinden die specifiek in de DDR verkocht werden, ik weet dat ik in mijn lessen Duits in het middelbaar daarover geleerd had. Er staat ook een huis, met een woonkamer met tv, een keuken en een toilet waarin je kan zien hoe men leefde.

 

P7070032.JPG

P7070052.JPG

 

Voor de rest is er heel wat info te vinden over het communisme en gewoon het leven in de DDR. Alle lades die opentrekt aan een muur, herbergen heel wat info en je kon zelfs een telefoon van de haak nemen waarbij je mensen hoorde praten. Je kon er ook geluidsfragmenten beluisteren en er stond zelfs een lijst met de top 12 meest gezochte boeken in 1983. Kortom deze moet je zeker eens bezoeken.

Het museum ligt vlak aan de Berliner Dom, over het water. Het adres: Karl-Liebknecht-Straße 1.

 

BOTANISCHER GARTEN

P7090202.JPG

 

Voor iedereen die even weg wilt van de drukte en het gezoem van de stad is de Botanischer Garten een goed idee. Er is een museum en je hebt de tuin zelf. Wij namen een ticket waarbij je allebei kon bezoeken, want ik ben zelf wel fan van musea. Ik vond het er best interessant, eerst heel wat fossielen en een tijdlijn met de verschillende tijdperken. Daarna kwamen er andere dingen zoals verschillende planten en ik zag ook ergens hoe bepaalde alledaagse dingen gemaakt worden. Bijvoorbeeld chocolade en cacao, of hebben jullie je al eens afgevraagd van welke plant lijnzaad(olie) komt?

 

P7090228.JPG

 

Zoals je ziet is het museum wel al een beetje ouder, maar de kennis blijft hetzelfde natuurlijk! Daarna wandelden we blij de tuin in. Ik heb me goed geamuseerd met rondkijken en foto’s nemen. Dan sta je pas stil met wat wonderen de natuur kan verrichten, zoveel speciale planten met allemaal verschillende kleuren, sommige met stekels, sommige heel groot en anderen hadden weer een special geur. Ik vond het een leuke ontdekkingstocht! In de serres staan ook heel wat exotische planten. Wel vermoeiend als je al vaak rondwandelt in de stad.

De Botanischer Garten lag wel wat afgelegen en we hebben eigenlijk eerst heel het terrein rondgelopen langs de omheining voor we de ingang gevonden hebben. Het adres: Königin-Luise-Straße 6-8

 

P7090270.JPG

P7090289.JPG

P7090312.JPG

 

EAST SISDE GALLERY

 

P7090353.JPG

 

Dit is ook zeker een must als je in Berlijn bent, de East Side Gallery. Het is een restant van de muur waar men achteraf kunstwerken van graffiti heeft opgespoten. Het is prachtig om te zien. Er staan wat tekeningen met politiek bijklank, maar ook over nooit meer oorlog. Heel mooi voor kunstliefhebbers.

 

P7090357.JPG

P7090358.JPG

Let wel op, als wij hier kwamen waren er enkele mannen geld aan het inzetten bij een man die een steentje onder een van de drie potjes stak en dan moest je raden waar het zat. Dit zijn scams waarbij een paar helpers geld inzetten om toeristen te lokken, als je meedoet laat hij het steentje verdwijnen waardoor je altijd je geld verliest. Mijn vriend wist me dit te vertellen, en hoewel het er niet koosjer uitzag en ik niet echt dacht aan meedoen, is het toch misschien een handige tip.

Deze ligt ook redelijk ver uit het centrum van Berlijn. Het adres: Mühlenstraße.

 

PHOTOAUTOMAT

P7090352.JPG

 

Hier vlakbij was een photoautomat. Ik had hier nog nooit van gehoord tot ik het artikel van Julie las! Ik wist dat het ook eens wou proberen, want zeg nu zelf, zo’n kaartje met vier foto’s is een super leuke souvenir! Een nadeel is wel dat je een paar minuutjes geduld moet hebben, voor ze klaar zijn, maar ik heb hierbij zoveel gelachen dat het zeker de moeite waard was. Mijn vriend en ik zijn niet echt fotogeniek, en ik heb vaak last (ook bij polaroids) dat als er een heel felle flits gebruikt wordt, ik mijn ogen toe heb op de foto. En dat heb ik hier dus ook een paar keer voorgehad. Desalniettemin zijn er enkele grappige foto’s uitgekomen. Geen enkele was echt goed gelukt, maar dat maakte niet veel uit want ik heb er heel goed gelachen!

Wij zijn deze voorbij gewandeld toen we van de metro naar de East Side Gallery wandelde. Op deze site vind je waar de verschillende automaten staan, ze staan verspreid over heel Berlijn.

 

FLUGHAVEN TEMPELHOF

P7100437.JPG

Als laatste nog eentje ver uit het centrum, de oude luchthaven van Berlijn. Deze is gebouwd door de nazi’s en is echt immens groot! Spijtig genoeg kan je in het gebouw zelf niet binnen. Je kan er wel een rondleiding volgen, maar dit was op onze laatste dag dus wouden we zeker op tijd op het (echte) vliegveld zijn. Je kan er zo wel wat ontdekken en rondlopen. De meesten zitten op het grote veld waar vroeger de start- en landingsbanen waren, het is echt heel groot en veel mensen komen er joggen, fietsen of vliegeren. Voor we daar waren hebben we heel wat deuren proberen op te krijgen, overal proberen om toch maar binnen te geraken maar het lukte niet. We hebben uiteindelijk wel het grote veld gevonden. Het gebouw zag er nog nieuw uit en het dus leek alsof het nog in gebruik was, waardoor het wel een raar gevoel gaf. Ik dacht ook vaak dat dit vliegveld tijdens de Koude Oorlog vooral gebruikt werd om Westerse goederen in naar Berlijn te brengen en zo ook de inwoners van West-Berlijn te voorzien van voedsel en levensmiddelen, maar blijkbaar werd deze luchthaven ook gebruikt voor vluchtelingen uit Oost-Europa, die zo naar het Westen gingen en daar een beter leven zochten.

P7100445.JPG

P7100479.JPG
P7100482.JPG

 

Zo dit waren mijn tips die je zeker eens moet gaan bekijken als je in Berlijn bent!

Zijn jullie al eens in Berlijn geweest en wat vond je dan leuk om te bezoeken?

♡ Valerie

 

3 thoughts on “MUST DO’S IN BERLIJN”

Geef een reactie

